ONLINE TLMOČNÍK UŽ DVAKRÁT ZACHRÁNIL ŽIVOT

ONLINE TLMOČNÍK UŽ DVAKRÁT ZACHRÁNIL ŽIVOT

Služba pre nepočujúcich oslavuje druhé výročie! 

Na Slovensku žije viac ako 11-tisíc ľudí, ktorí používajú posunkový jazyk ako svoj primárny komunikačný prostriedok. Často sa dostávajú do situácií, v ktorých sa nevedia dohovoriť so svojím okolím. Práve v takýchto chvíľach im pomáha bezplatná služba Online tlmočník, ktorá vďaka podpore Nadačného fondu Telekom pri Nadácii Pontis, funguje už dva roky. Za toto obdobie Online tlmočník už dvakrát dokonca zachraňoval aj životy.

Službu Online tlmočník môžu využiť nepočujúci, ktorí používajú posunkový jazyk alebo počujúci, ktorí chcú komunikovať s nepočujúcimi. Najčastejšie sa využíva pri komunikácii so štátnou správou, pri hľadaní si zamestnania, pri dorozumievaní sa so zamestnávateľom či v rôznych nečakaných situáciách. „Za dva roky bola služba využitá takmer 3000-krát a pomohla viac ako 260 klientom,“ hovorí Juraj Récky, programový manažér Nadačného fondu Telekom pri Nadácii Pontis.

Online tlmočník pomohol dvakrát zachrániť aj životy. „Poznáme prípad, kedy bola nepočujúca sama doma a prišlo jej zle. Keďže záchranná služba sa nedá privolať cez SMS len telefonicky, nepočujúca si zavolala záchranku cez Online tlmočníka,“ opisuje Juraj Récky.  Podobná situácia sa odohrala aj inému nepočujúcemu manželskému páru. Tentokrát prišlo zle manželovi a záchranku mu zavolala jeho žena opäť cez Online tlmočníka. „V oboch prípadoch išlo o infarkt a keby sa sanitka nezavolala, je veľká pravdepodobnosť, že by obaja zomreli,“ dodáva Récky.

Od septembra funguje každý pracovný deň

„Za prvý rok existencie bolo cez Online tlmočníka zaznamenaných vyše tisíc hovorov,  pričom medziročne sa tento počet takmer zdvojnásobil,“ vysvetľuje Récky a dodáva, že práve pre zvyšujúci sa počet volaní je od septembra Online tlmočník dostupný už 5-krát do týždňa. Pondelky, stredy a piatky je služba dostupná v časoch medzi 8:00 – 18:00 a utorky a štvrtky v čase od 8:00 – 12:00. „Najvyťaženejší je Online tlmočník v pondelky v doobedňajších hodinách, čo súvisí tým, že klienti vybavujú svoje záležitosti ráno. Silné sú tiež  piatky v poobedných hodinách, kedy si zabezpečujú niektoré služby na ďalší týždeň,“ povedal Récky.

Službu využívajú aj počujúci

Službu využíva aj veľa počujúcich, ktorí prichádzajú často do kontaktu s nepočujúcimi klientmi. Online tlmočník je tak prítomný na mestských úradoch, železničných a autobusových staniciach, ako aj v nemocniciach.

Ako používať Online tlmočníka

Hovor s Online tlmočníkom sa realizuje cez Skype. Na komunikáciu teda treba mať počítač, tablet alebo mobil s pripojením na internet a s nainštalovanou službou Skype. Online tlmočník, teda reálna tlmočníčka posunkového jazyka, vybaví za nepočujúceho napríklad telefonát alebo skontroluje úradné listiny, pomôže s objednaním sa k lekárovi, zavolá ohľadom výsledkov vyšetrení, komunikuje s úradmi,  objedná jedlo či iné tovary alebo pomôže  v rôznych krízových a nečakaných situáciách. Nepočujúcim odporúčame zaregistrovať sa na stránke www.onlinetlmocnik.sk, aj keď službu práve nepotrebujú. Neskôr, keď ju využijú, budú mať tlmočníci na danú osobu všetky kontaktné údaje, čo môže vybavovanie náležitostí značne urýchliť.